Z dzieckiem w świat wartości – Irena Koźmińska i Elżbieta Olszewska

 

Z dzieckiem w świat wartości- I. Koźmińska E. Olszewska, Świat Książki 2007

 

Bardzo cieszę się, że taka książka jest na rynku. Wśród dziesiątek najróżniejszych poradników- jest to prawdziwa perełka, do której będę sięgać często jako rodzic i jako nauczyciel. A co również ważne- jest to książka polska, a więc odpowiadająca naszej rzeczywistości i mentalności. Już nieraz się przekonałam, że niektóre pozycje obcojęzyczne z tej kategorii mają się nijak do naszego życia codziennego.

Może najpierw kilka słów o autorkach- Irena Koźmińska- jest m.in. założycielką i prezesem fundacji „ABCXXI- Cała Polska czyta dzieciom”, Elżbieta Olszewska- prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu zdrowia emocjonalnego dzieci oraz Programu Nauczania Wartości.

Dziś, kiedy słyszy się tyle na temat kryzysu wartości, problemów z dziećmi i młodzieżą, przemocy, taka książka jest jakby światełkiem w tunelu- co robić, by nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych.”Nauczenie wartości to najważniejsza rzecz, jaką możemy zrobić dla szczęścia naszego dziecka” [Linda i Richard Eyre]. Książka jest podzielona na dwie części- Część I- w której znajdujemy mądrą odpowiedź na pytanie- dlaczego trzeba i jak można uczyć dzieci wartości. Część II-Podróż ku wartościom- ta część książki obejmuje 12 rozdziałów, z których każdy opisuje i analizuje dokładnie jedną wartość. Autorki zdecydowały się opracować następujące zagadnienia- szacunek: podstawę wszystkich wartości moralnych; uczciwość; odpowiedzialność; odwagę; samodyscyplinę, czyli umiar i rozwijanie własnego potencjału; pokojowość; sprawiedliwość; szczęście, optymizm, humor; przyjaźń i miłość; solidarność; piękno; mądrość. Z wielkim zainteresowaniem zajrzałam również do bibliografii, gdzie znalazłam też kilka cennych informacji. 

Książka ta jest adresowana w pierwszej kolejnośći do rodziców, czyli do pierwszych i najważniejszych nauczycieli wartości. Autorki proponują wprowadzić świadome nauczanie wartości do naszych domów. Można przeznaczyć każdy miesiąc roku na nauczenie dzieci jednej z dwunastu przeanalizowanych w książce wartości: na omówienie jej sensu, na rozmowy o niej przy okazji wspólnych lektur, oglądanych filmów,obserwowanych i doświadczanych sytuacji życiowych.  W następnym roku można ten cykl powtórzyć ze starszymi dziećmi- każdy bowiem rozdział zawiera ćwiczenia w różnym przedziale wiekowym. Okazuje się bowiem, że na naukę nigdy nie jest ani za wcześnie ani za późno- o wartościach można rozmawiać już z 3-latkiem i jeszcze z 18-latkiem. Na końcu każdego rozdziału jest lista książek, które można z dziećmi czytać, po to by następnie móc rozmawiać o danym problemie. Jako przykład podam lektury, w których znajdują się przykłady szacunku lub braku szacunku:

– dla dzieci młodszych-Brzydkie kaczątko [Andersen], Kwoka [J. Brzechwa], Balsam dla duszy dziecka [J. Canfield, M.V. Hansen], Rasmus i włóczęga, Dzieci z Bullerbyn [A. Lindgren], Szacunek- ja na niego zasługuję i innym go okazuję z serii Skrzat od dobrych rad [T. i J. O’Neal], Ale ja tak chcę [B. Ostrowicka], Żabka i obcy [M. Velthuijs], Sekret Taty i ciężarówka [A-C Westly ]

-dla dzieci starszych- Cudowne ręce [B. Carson], Samotność bogów [D. Terakowska], Balsam dla duszy nastolatka [J. Canfield, M.V. Hansen, K. Kisberger], Inny [R. Kapuściński], Zabić drozda [H. Lee], Folwark Zwierzęcy [G. Orwell], Jak uleczyć fanatyka [A.Oz], Prawda czy wyzwanie [A.Thor], Pamiętnik na trzy głosy []T. Torres.

O książce tej pisałam wcześniej na moim blogu -teraz do niej tu wracam, bo uważam, że to bardzo cenna pozycja

Dodaj komentarz