Antonino tam i z powrotem – Juan Arjona/ il. Lluïsot

Antonino polubiliśmy już dzięki pierwszej części, kiedy miał zaledwie kilka minut na uratowanie Niedźwiedzia. Zwierzak ów stał się nieodłącznym towarzyszem w życiu naszego bohatera. Antonino dwoi się i troi, aby Niedźwiedzia nakarmić i napoić. I choć dzieci odczytują tę książkę po swojemu – jako bardzo dynamiczną opowiastkę o przemiłym człowieku z południowym temperamentem, który gdzieś tam pędzi przed siebie, by za chwilę wrócić, mnie, podczas już samotnej wieczornej lektury (na szczęście o tej porze Niedźwiedź jest już zmęczony i marzy tylko o tym, by iść spać), zapaliła się lampka. Bo w Antonino odnajduję siebie. Tak, tak – właśnie w TYM Antonino, co to lata jak oparzony tam i z powrotem – jak z motorkiem. By zdążyć na czas, dopilnować, by napoić, nakarmić, pomóc, przygotować, uszykować, sprawdzić, przytulić, ukoić, powiedzieć dobre słowo, przynieść dobre sny. W pewnym momencie zamruczałam pod nosem niedźwiedzio – Noooo, Niedźwiedziu, rusz się. Zrób coś dla Antonino. Po takiej refleksji zostawiłam moje trzy niedźwiedzie bez żadnych wyrzutów i rozterek wewnętrznych w domu, wzięłam kijki i poszłam na dłuuuugi spacer. I nie myślałam o tym, by wydoić kozę, nałowić w morzu ryb, przynieść z lasu miód, albo w nocy wybrać się na grzybobranie:)))) Za to właśnie ci dziękuję, drogi Antonino.


Książka o przyjaźni, ale też wyrzeczeniach. Dajemy z siebie tak wiele drugim osobom, nie otrzymując niekiedy nic w zamian. A może jesteśmy właśnie po tej drugiej – niedźwiedziej stronie – czekamy, aż nam z nieba coś skapnie. O tym, że człowiek jednak musi czasem się zatrzymać, że: tam i z powrotem, tam i z powrotem wcale takie dobre dla niego nie jest. Trzeba znaleźć dla siebie czas, jakąś odskocznię, trzeba znaleźć jaskinię, w której można schować się przed światem. Choć na chwilę.


Książka zilustrowana naprawdę z południowym temperamentem. Widać tu ruch, zakręconego Antonino, słychać tupot jego małych nóg, pokonujących takie odległości dla przyjaciela. Z kartek bije mega – optymizm, bo dla Antonino nie ma rzeczy niemożliwych. Ale Antonino! – zwolnij od czasu do czasu – dla siebie. Tylko dla siebie:)


Wiek 4+

Wydawnictwo Tako

Dodaj komentarz